söndag, januari 23, 2011

Afghanistan och moderniteten

Lasse Bengtsson i Kabul skriver- Det var så att jag skulle läsa ett nytt nummer av Afghan Scene. En av de nya, reklamfinansierade tidskrifter, som försöker avancera moderniteten i Afghanistan. Med vissa svårigheter…

I det senaste numret såg jag på framsidan den intressanta rubriken Jihadi Gangster.
Och i puffen på sid 5: ”Allt du behöver veta om hur man kandiderar till parlamentet –den afghanske konstnären på valkampanj.”

Spännande, tyckte jag. I synnerhet som jag redan hade hört lite om denne man. Det var bara det, att när jag slog upp sidan 50, så fanns sidan inte där. Inte heller följande sidor. Hela tidningen tog istället ny fart på sidan 58. Hela reportaget om Jihadi Gangster var borta.

Hmm, tänkte jag. Men glömde bort det hela. Inblandad i andra, dagliga strävanden mitt emellan gammalt och nytt.

Ända tills jag nu får en förklaring till vad det handlade om. Av Dion Nissenbaum, bloggare och journalistisk chef för McClatchy Newspapers, South Asia. Dion berättar –mycket riktigt– det jag misstänkt, att reportaget om Jihadi Gangster tagits bort av
regeringens censorer.

Skildringen av Aman Mojadidi, som konstnären bakom figuren heter, ansågs stötande mot landets traditionella värderingar. Bland annat var det bilderna där Jihadi Gangster poserar med vapen och dollartecken, som upprört myndigheterna. Och det hjälpte förstås inte att Aman Mojadidi gör denna installation– och hela sin valkampanj - som en protest mot korruptionen i Afghanistan.

Hans kampanjslogan var för övrigt: ”Rösta på mig. Jag har gjort Jihad. Och jag är rik.” Mojadidi har tidigare också klätt ut sig till polis och satt upp falska checkpoints, där han sökt igenom bilar och sen erbjudit förarna två dollar. Som ersättning för alla gånger tidigare de tvingats muta sig fria från poliser.

Hela reportaget lyftes ur den Dubai-tryckta upplagan.

Ägare till Afghan Scene är Moby Group, som bland annat äger den stora tv-kanalen Tolo TV. Förutom att - inte okontroversiellt - sända Afghan Star, det här landets motsvarighet till Idol, så jobbar kanalen också med politiska satirprogram.

Utmanande och modigt. "Ibland vinner du, ibland förlorar du", säger Mobys ordförande Saad Mohseni till Dion Nissenbaum.

Så sant. Framstegen mot det modernare kommer att följas av bakslag. Som då tvprogram som visar afghanska män och kvinnor dansande tillsammans i samband med en filmpris-utdelning, fördömas av regeringen och hotas av förbud.

Men sen blir det framsteg igen.

Min absoluta tro, med all respekt för traditioner, är att afghanska kvinnor och män en dag kommer att kunna dansa tillsammans igen.

Frågan är bara hur lång tid det är dit.

Etiketter: