tisdag, mars 08, 2011

An Arab Woman Blues om Kvinnodagen


8 mars Kvinnodagen
Idag är det den Internationella Kvinnodagen. Jag tror inte på den, har blivit en skeptisk cyniker när det kommer till sådana stora rubriker... Ockupationen av Irak har gjort ett väldigt arbete då det gäller mig.

Under 8 år har vi fått höra talas om denna berömda dag, och gendersituationen i Irak blir ändå bara värre och värre. Jag har gett ämnet en rätt stor uppmärksamhet på denna blogg och tänker inte ta upp det igen...

Jag menar, ni vet hela historien - eller hur? Vi har nu i grunden det mycket värre på ALLA plan eftersom vi har befriats av er amerikanska Demokrati och Frihet.

Jag litar inte längre på denna Internationella dags rubriker, eller på kvinnorna och männen bakom det hela. En fråga om att för dagen ge sig själv ett gott samvete och få sitt namn publicerat i någon tidning som Årets Kvinna...slags idioti.

Så jag vill göra detta annorlunda i år. Med allt tal om att stärka kvinnorna, vill jag istället rikta mig mot männen. OK jag lovar att ni inte kommer att förödmjukas, jag skall göra mitt bästa... men tålamodet tar slut med er män, på grund av den där idiotiska halsdarrig-heten, envisheten, närsyntheten och den maktresa ni är inne i... OK, jag har misslyckats med att hålla mitt löfte, ni har återigen blivit förolämpade.

Ni lever alla i en stor kokong kallad Förnekelse, men ändå pekar alla fakta och siffror mot det som utgör SANNINGEN. Men låt oss se saker och ting som de är, bortsätt från männen.

Att kvinnor har mindre tillgång till utbildning, likvärdig lön, hälsovård etc och att de är GRUPPEN par excellence som lider mest av krig och ockupation och att de är GRUPPEN, som tar emot ert våld runt jorden.

Ett våld som tar sig många uttryck och inkluderar fysisk och verbal förnedring, våldtäkt, trafficking, trakasserier, förföljelser och allt det andra...

Kvinnor lever i ett läga av permanent fruktan, även på den underliggande nivån, på grund av ert våld. Detta är ett faktum, och ni kan förneka det så mycket ni vill, men det förblir ett faktum...

Och det fortsätter stirra en i ögonen och ger en en ständig plåga, som då jag själv kastar förolämpningar mot er, som metafor sparkar er i häcken, så ni vaknar upp lite och gör något åt er själva.

Att se er som ni är och erkänna er personliga del av ansvaret i all denna röra, det är något av det bästa man kan bidra till under Kvinnodagen. Och utveckla lite moral, värderingar och principer som kan efterlevas i ert förhållande till det andra könet, vilket heller inte skulle skada...

Ni skulle utgöra det bästa exemplet att efterlikna.



övers Ingrid Ternert

Etiketter: