torsdag, mars 17, 2011

Svenska Försvaret tar i rekryteringsivern hjälp av dataspelsföretagen



I en krönika i Göteborgs Fria skrev professorn i religionshistoria, Mattias Gardell-'I år fördubblade Försvarsanslaget för sin mediestrategi till 100 miljoner om året. Pengarna går till enheter som Combat camera, vars bilder distribueras till svenska medier och till privata reklambyråer, som t.ex medieföretaget Carat.


I vissa stridslandskap, som svenska flottans insatser i Adenviken, används militären som den enda källan i medierapporteringen.

”Vi behöver kontroll” och ”omfattande rekryterings- och varumärkesbyggande- kampanjer”, förklarade försvarets marknadschef Fredrik Svahn.

”Vi behöver en byrå med stor förståelse för den riktigt unga generationen. Från femton år och uppåt.”

Därav Försvarets samarbete med det svenska dataspelsföretaget Dice, som nu siktar på att bli marknadsledande med kommande Battlefield3.

Liksom i konkurrenterna Medal of Honor (2010) och Muslim Massacre (2008) kan man inte spela taliban eller arab som dödar västerländska soldater, endast tvärtom.
”En ypperlig möjlighet för Försvarsmakten att profilera sig”, sa försvarets PR-man Staffan Slörner. ”Ett bra sätt att nå ut till de målgrupper Försvarsmakten vänder sig till i rekryteringssyfte.”

Den riktigt unga generationen. Från femton år och uppåt.

Etiketter: