onsdag, april 06, 2011

Arab Woman om Jemen och hemlängtan till Irak


Jemen etc 4 april 2011 av Layla Anwar An Arab Woman Blues

USA vill nu få bort Jemens president: Förenta Staterna har kommit fram till att Jemens president Ali Abdullah Saleh inte verkar vilja genomföra de reformer oppositionen i sina protester kräver (och råkar vara huter och/el anslutna eller till största delen kopplade till och beväpnade av Iran) och måste ut ur regeringen.

Utan tvekan kommer våra "progressiva liberala vänster-människor" finna denna andra del av "den arabiska våroffensiven" mycket välkommen.


Bättre att hålla en hink redo i närheten av min dator, ifall jag skulle kräkas på det, eftersom jag är beredd på mer läsning av kräkfärdigt material på Twitter och andra ställen... Nota Bene för mig själv: USA/Storbritannien- Saddam Hussein måste gå. USA/Frankrike: Ben Ali måste gå. USA: Hosni Mubarak måste avgå.

US/UK/NATO: Khadaffi måste avvlägsnas. USA: Ali A.Saleh måste lotsas ut...Väntar fortfarande på några fler order mot Iran, Irak och Syriens ledarskap... är inte säker på att detta inträffar, inte under överskådlig framtid, definitivt inte innan Saudiarabiens vändning. Jag hoppas jag tagit fel, men det är inte något jag brukar..

USA försöker idag få bort Jemens president: Förenta Staterna har kommit fram till att det knappast är troligt att Jemens president Ali Abdullah Saleh kommer att införa de reformer som demonstranter bland oppositionen har krävt (vilka råkar vara huter och/eller nära/kopplade och till största delen beväpnade av Iran) som då måste lotsas ut ur regeringen.

Utan tvekan kommer våra "progressiva liberaler på vänsterkanten" att finna denna andra del av den Arabiska Våren mycket välkommen". Bäst då att ställa en hink nära datorn, så jag är beredd på att läsa mer kräkfärdigt stoff på Twitter och andra ställen...

Nota Bene har dessa sagt: USA/England- Saddam Hussein måste gå. USA/Frankrike- Ben Ali måste gå. USA- Hosni Mubarak måste avgå. US/UK/NATO- Khadaffi måste avlägsnas. USA- Ali A Saleh måste hjälpas ut...

Väntar fortfarande på några fler order om Iran, Irak och Syriens ledarskap...är inte säker det kommer att ske, inte under överskådlig framtid, definitivt inte innan det blir Saudi-Arabiens tur. Jag hoppas jag har fel, men det händer sällan.
---
Som sagt---Jag känner avund och ilska närhelst jag hör att utlänningar ska åka till Bagdad... Då säger jag till mig själv, denna lilla skit kan åka över till mitt land och här sitter jag, och kan inte ens sätta foten i mitt eget land. Och var gång dör jag lite till inuti...

Förra gången en släkting gav sig dit, frågade han mig om jag ville ha något. Ja, sa jag, hämta tillbaka lite jord, lite lera från flodstränderna i en plastpåse... jag vill åter känna lukten.

Jag såg aldrig denna handfull land, kände aldrig lukten. Den försvann, som så mycket annat...Som mitt hem, min hemlängtan...



övers Ingrid Ternert

Etiketter: