lördag, april 09, 2011

Sveriges stora inköp av vapen och vapenförsäljning är snarare en del av problemet


Sverige ska nu köpa in 15 amerikanska Black Hawk-helikoptrar. Prislappen hamnar på 4,7 miljarder kronor. Enligt planerna ska de första helikoptrarna levereras nästa år och svenska piloter börja utbildas i sommar.
År 2017 ska alla dessa nya Black Hawk-helikoptrar kunna vara fullt operativa, menar vår moderata försvarsminister Sten Tolgfors på DNsdebattsida.

"Genom att köpa ett väl beprövat system kan Sverige minska sina kostnader och korta anskaffningstiden" menar han.

Apropå ett sedan länge krigsdrabbat land som Sverige inte bör ha sänt vapen till, såvida våra exportregler fungerar...att inte sälja vapen till stater i krig...
Den 7 april skriver Henrik Andersson till Ofog om Pakistan

- Jag kom just hem från en resa till Pakistan där jag deltog i en konstutställning och ville bara berätta om några erfarenheter av synen på militarism bland de människor jag mötte.

Inte för jag tror att det på den här listan finns någon som tror att det finns nåt stöd från den pakistanska befolkningen för USAs krig i Pakistan, men jag vill ändå berätta att bombkriget i landets norra delar hela tiden skördar civila dödsoffer och är en källa till frustration och känsla av kränkning.

Det var med en lätt kuslig känsla jag kunde berätta för mina mycket förvånade pakistanska kollegor att de vapensystem som används är testade i det land varifrån jag kommer.

Jag hade kontakt med ett par NGOer som arbetar för arbetare och kvinnors rättigheter (bla PILER) och kunde berätta för mig, att det verkliga problemet då det kommer till allmän säkerhet är den stora spridningen av handeldvapen.


En sak är dock säker. Det är att Sveriges försäljning av t.ex Robot 70 missiler till Pakistan inte hjälper utan snarare är en del av problemet. Jag har inte så lång erfarenhet av fredsarbete, men efter min resa har jag blivit än mer övertygad om hur viktigt det är med anti-militarism.

Etiketter: