måndag, maj 02, 2011

Detta med krig och förnybar energi


Efter titt i gamla anteckningar kom detta upp med förnybar energi i krigets Afghanistan. Låter lite långsökt, då det knappast finns någon större energislösare än militarismen... Men ändå kan det vara kul att läsa det här.

Att få igenom tuffare klimatregler för USAs president Barack Obama ser närmast omöjligt ut. Ändå är det den amerikanska militären i Afganistan som går i spetsen för minskning av fossilt bränsle som bensin och olja till kriget.

Då med sina oerhörda mängder fossilt bränsle och långa dagliga vägtransporter. För utan bensin och olja stannar armén.

Bränslet måste importeras till krigsskådeplatsen via långa vägtransporter från framför allt grannlandet Pakistan. Transporterna sker över Khyberpasset och genom glesbefolkade områden och är väldigt utsatta för angrepp och sabotage.

Bränslekonvojer blir överfallna och tankbilar sätts i brand. Ett flertal attacker sker just i Pakistan. Talibanerna tar på sig ansvaret för den taktiken att störa Natos krigföring.

Bränslekonvojerna gör USA beroende av Pakistans goda vilja. Pakistan har också vid tillfällen stoppat alla transporter under några dagar som hämnd för att t.ex Nato-helikoptrar anfallit och dödat pakistanska soldater. Det har också krävts att Natochefen Fogh Rasmussen först måste be om ursäkt innan transporterna kunde släppas in.

Fossila bränslen är alltså enligt de ansvariga något av det viktigaste som kan importeras till Afghanistan. Annars skulle all tid gå åt till att vakta transporter och trupper och dessa tvingas avstå från att göra vad de egentligen är till för,
att kriga och göra sig bekant med lokalbefolkningen.

Efter tio år av krig i svårtillgänglig terräng vet numera höga militärer om hur viktigt det är med bränsletransporter för deras krigföring.

Man arbetar därför med att att övergå till förnybar energi. Framförallt vill militären ha tillgång till bränslen som kan produceras lokalt nära slagfältet, som solenergi men även biogas och etanol. Enligt NewYork Times skulle år 2011 hela flygvapnet ha övergått till biobränsle. Detta skulle också kunna göra militären mer kostnadseffektiv.

För transporter av fossila bränslen är förutom dyra dessutom farliga.

Marinkåren skall ha testat att driva vattenreningsanläggningar med solenergi och säger sig vilja undersöka uppbygge av portabla biobränsle-fabriker som inte är större än att de får plats på ett lastbilsflak.

Amerikanska armén som USAs spjutspets för att få ner koldioxidutsläppen - det vore väl en högoddsare. Som att plocka ner solen för att ha i vardagsrummet istället för i öppna spisen. Oddsen ungefär lika goda.

I Afghanistan förbrukar USA ungefär 80 liter för varje soldat var dag. Det finns ungefär 100 000 soldater på plats, vilket gör att man behöver 8 miljoner liter per dag. En tankbil med släp tar kanske 30 kubikmeter så man hade behövt 270 tankbilar med släp vareviga dag.

Detta är anledningen till att man är så beroende av logistiken och att det vore katastrofalt om inte den fungerar, inte ens vid några kortare avbrott.

Hur ska man ladda batterier i fält? Med dieseldrivna generatorer? Då kan man som nu lika gärna tanka dieseln rätt in i stridsvagnen. Och dessa fordon existerar inte ens utanför exprimentstadiet.


IT

Etiketter: