torsdag, maj 05, 2011

Kulor och tumörer - av Layla Anwar


5 maj 2011 av Layla Anwar
Bullets and Tumors

Om jag kunnat välja mellan en kula eller en tumör, då hade jag valt den förra...

Jag har sett den ångest som finns hos dessa med tumörer...Jag har stått vid deras sida och sett hur de dragit sin sista suck...

Jag har sett de skalliga huvudena från kemoterapin, de blottade ansiktena med cortison, det sista ropet om barmhärtighet...

Den bilden är inget att skämta om...

Därefter stod jag där och bad, medan deras kroppar slutgiltigt lades till vila i sina kistor...

Jag kommer aldrig att glömma ångesten, inte heller deras skri av plåga..kistan utgör en lättnad, ett tecken på att denna Gud verkligen existerar. Och hur många gånger har jag inte bett om Döden, om Befrielsen...

Är det vad vi reducerats till - att vilja be Dödsängeln om att befria oss?
Rädda oss från kulor eller tumörer?

För det jag menar är, att varenda person man stöter på som anlänt från Irak säger detsamma... - 'Blir man inte dödad av en kula, så blir man det av en tumör'.

Irak har kommit att bli ett katastrofområde, en hälsorisk... nivån på gifter och förgiftningar är så hög, att ingen kan få tillåtelse att mäta.
Då en släkting anlänt från Basra ville jag fråga... då det slog mig att hon sa- "Gör inte det"...

Jag bjöd henne på lunch, te, och försökte igen...

Slutligen avslöjade hon det - och sa att antalet handikappade som jag stött på, det har jag aldrig, det har jag aldrig någonsin tidigare sett i mitt liv...Layla, stopp, fråga mig inte om antalet cancerfall.

Förresten är hon doktor i medicin...och de är kända för att ha ett tjockt, tjockt skinn...men även för henne blev det för mycket att se under ett 10-dagars besök.

Närhelst jag hör någon komma över (Syriens gräns), kommer de för behandling. De nya lagarna stipulerar att man kan få visum, ifall man ska köpa en bil eller söka den vård som inte är tillgänglig i ens eget land. Var så säker att den inte är det...

Så dom som landar här låtsas antingen vilja köpa en bil, eller så ska man bevisligen behandla tumörer...

Så det finns hundratals fall som låtsas köpa en bil eller tvingas till behandling av en tumör...

Ung eller gammal... det finns inga åldersbarriärer... kvinnor och män... mjuka servetter.

Allt är mycket diskret och ingen talar om det... man hör bara det ena och det andra om olika livmoder-, bröst-, lymf-, blod- och prostatacancer... skakar på huvudet och ber ännu en bön...

Och man vet hur fallen multipliceras... och man ber lite till... som en tiggare i väntan på att någon ska kasta till honom ett par smulor...

Detta nya Irak är Förgiftningens Demokrati... det är den nya demokrati där man önskar sig en snabb och lätt kula istället för en växande och ångestladdad tumör.


övers Ingrid Ternert

Etiketter: