fredag, september 02, 2011

Layla Anwar från Irak till Libyen

2 sept 2011 Irak, Libyen ....Allt är detsamma.
av Layla Anwar

Jag började känna mig skyldig till att vara borta från denna blogg. Här förväntas jag fortsätta med Rensningen av Irak, bara för att stå ansikte mot ansikte med Rensningen av Libyen.

Jag hör mig själv säga samma ord - Vem hade kunnat tro att Libyen skulle få lida samma öde som Irak?

Helt säkert finns vissa varianter, skillnader, men är det inte väldigt mycket samma tema? Är inte diskursen densamma- om det så gäller media, regeringar och denna fruktade, förbannade, jävla "antikrigs" rörelse?

Använde inte amerikanarna och NATO (Frankrike, Storbritannien och de Villigas Koalition) samma ursäkter, samma ord, samma identitiska meningar om Irak?

Naturligtvis gjorde de det. Och återigen ser vi allt precis så som de gjorde i Irak, till exempel ordet "Islamister", om det så gäller Shia (Irak) eller Sunni (Libyen)typ att invadera och besegra en annan självständig arabstat, förstöra och plundra den på sina tillgångar.

"Islamister" har blivit nickedockor åt Kejsaren.

Det är en intelligent ploy, för när allt kommer omkring är alla de arabiska och muslimska massorna så förbundna till Islam. Varför inte ta och förstöra det här från insidan?!

Detta är inget skämt, det är en mycket seriös och gravt ideologisk manipulation, inte enbart för att ockupera och plundra men också för att döda varje "fitra"- känsla av motstånd.

Jag säger inte mer - Jag uppmanar läsaren att själv tänka djupt. Om det nu alls är möjligt.



övers Ingrid Ternert

Etiketter: