söndag, december 25, 2011

Arabwoman om Usas förhållande till Irak Iran och Turkiet




http://arabwomanblues.blogspot.com/

Vad gäller Turkiet, känner man sig återigen tämligen utestängd ifråga om Irak... eller får man kanske också där en bit av kakan, men den här gången utan att ha fått uppleva Natos intervention av Libyen?

Jag försöker som sagt sprida lite ljus över allt detta och har ännu inte alla svar. Dessutom är jag medveten om att inte ha hunnit med att täcka allt t.ex från Syriens efterdyningar till ett högst troligt inbördeskrig, Libanon och Irak samt Ryssland, vilka jag heller inte hunnit med.

Trots dessa begränsningar finns i vart fall mycket som ser ut att stämma - och då borde jag ge en eloge till den som äras bör - någon på Twitter som sagt till mig att vad gäller Syrien - skulle inte Iran vara nöjd förrän ordet arab blir strukit ur varenda arablands lexikon. Och det har han ju helt rätt i. Det man glömde nämna är att samma gäller Israel.

Det som också är intressant att notera och hålla i minnet om Usas ockupation av Irak, det är vad man har gjort med hjälp av en av landets nickedockor, talmannen och utrikesministern H Zebari, som yrkade på ett ovillkorligt stöd till Assadregimen.

Glöm nu inte att dessa Usa/Iran installerade irakiska nickedockor har för vana att våldsamt motsätta sig Baath-partiets medlemmar. Ändå saknar dessa nickedockor som Usa/Iran installerat, alla de betänkligheter som gäller i samband med att utverka stöd till den syriska Baathparti-regimen...



övers Ingrid Ternert

Etiketter: