torsdag, februari 16, 2012

Nostalgi om Clinton i stället för Obama


Clinton förblir oemotståndlig... och inte bara för kvinnor
av George Galloway

15 feb 2012 "Daily Record" - - För omkring ett decennium sedan hade jag i mina tal något hett ungefär som det här: "Jag har förmånen att ha en speciell relation med Förenta Staterna, jag vill bara inte ha det slag av relation som fröken Lewinsky hade med president Clinton.

Å ena sidan ovärdig och omoralisk med en juniorpartner alltid sittande i knät." Så träffad kände sig Tony Blair av denna kommentar, som jag har upprepat ett oändligt antal gånger (varför är nu förändring ett så vinnande skämt?), att han bad mig sluta säga detta, i nationens intresse.

En dag då jag slängde ur mig det i 'London School of Economics', ställde sig en kvinna upp från femte raden och gick ut. Det var Miss Lewinsky, där hon i stort sett studerade (de lät verkligen Khadafifs son studera där och gav honom också en Phd examen, vilken mr Blair hjälpt honom att skriva).

Jag fick emellertid lite känning av hennes häl, särskilt då hon snubblade på sina stilettklattar och föll.

En ny dokumentär som snart kommer upp tar upp Amerikas "första svarta president" William Jefferson, som Clinton vid denna tid vida omkring har dubbats till.

Medarbetare vittnar om att Clinton har haft en "rockstjärnas karisma", så att "25 kvinnor varje dag dök upp och ville träffa honom", och menade då en relation i stil med Monicas. Hans stab sa att han var "oemotståndlig" för kvinnor som "helt enkelt kastade sig över honom" och "svärmade runt honom som bin runt honung".

Som Jack Kennedy före honom, verkade han ha haft ett okontrollerat libido och han hade dessa kvinnor, i vad han själv sagt om Lewinsky, "just därför att jag kunde".

Denna omoral och den smärta som detta orsakade hans fru Hillary, även om folk har rätt då de säger att dessa samtidigt hade en "särskild relation", även om den hade lett till riksrätt och ett vanställt presidentskap.

Och ändå skulle de flesta amerikaner vilja ha honom tillbaka (också jag med tanke på de val man har att välja mellan).

Han var mer pigg på kärlek än krig (även om han gjort en del av det också), ekonomin gick upp och han kunde stå emot högerflygelns konspiration, som fortfarande skär i hjärtat på dagens amerikanska politik.

Nu har vi en svart president som agerar som en petig (och mycket vit) kalkylator, som kampanjar med poesi men regerar med en sådan profan prosa att vi löper risk för att de rabiata republikanerna ska få ner honom med ett enda slag.



övers Ingrid Ternert

Etiketter: