tisdag, april 24, 2012

Irak som iransk-amerikansk konkubin


24 april 2012 Det Nya Irak - Iransk-Amerikansk Konkubin

Jag råkar gilla mitt eget sällskap, så jag är en inspirationskälla för mig själv. Jag leker runt med orden i huvudet...

Jag gillar att komma ner till deras rötter, deras innersta mening...ord är som fönster, dörrar och portar...

Jag har nästan hela dagen tänkt på ordet konkubin. Jag är inte säker på att ord poppat upp från ingenstans. När Islam slog igenom för första gång under antikens arabiska samhällsform, kände de igen två kvinnostatyer - den ena av konkubinen och den andra av den fria kvinnan, med hopp om att så småningom underlätta konkubinens status...

...till en som fri kvinna. En fri kvinna definierades vara en kvinna, som inte var fängslad - fängslad i den största betydelsen av ordet.

Jag tänkte på att ordet konkubin - på arabiska - Jarriah. Och eftersom mina grannar är ett par i häcken, tog det mig att ordet Jarr - som betyder granne på arabiska och uppenbarligen därför Irak nästan alltid ligger i bakhuvudet, så har detta tagit mig till Irak...

Då jag är på Twitter, eftersom jag är en lat bloggare och föredrar 140 bokstäver framför långa poster,(jag har helt enkelt också insett, att bloggposter är ytterst oanvändbara) så medan jag gjorde det mysigt för mig själv kollade jag samtidigt på nyhetsrubrikerna...

Och jag helt enkelt älskar hur saker och ting faller ut i en hel cirkel, alldeles av sig själv.

Nouri Al-Maliki, Iraks premiärminister, är på besök i Iran för att stärka sina bilaterala band till "samarbete". Han blev mottagen av den vanliga iranska massan och hade en särskild session med Högste Ledaren, den inte särskilt stora StorAya-tollan.

Västs reportrar noterade att den irakiska flaggan "konstigt nog" hade saknats och enbart den iranska flaggan var hissad. Dessutom framförde Irans utrikesminister att "dessa båda Shianationer" (Iran och Irak) var som ett, förenade i intressen och visioner.

Samtidigt undertecknade USA och Irak en överenskommelse om energi, el (vad är det?) och utveckling av infrastrukturen (vad då?). Om detta inte länkar till er, lata läsare, rulla då ner mina tweets - ansträng er lite, jag har gjort detta i åratal.) Vad säger detta?

Det säger och återger det faktum, att ni vägrar se. Det "nya" Irak är Jarriah - konkubinen - till Jarr - grannen - med Onkel Sams välsignelse, och jag tänker inte vila på fallet...



övers Ingrid Ternert

Etiketter: