fredag, maj 11, 2012

Att sparka Alan Greenspan



Under intervjun till dokumentären Real Estate 4 Ransom, diskuterar prof Michael Hudson Greenspans rykte under sina normativa dagar på Wall Street, och en kontroversiell händelse år 1966. Varför faller lönerna?

MH: De, lönerna, har gått ner för att ekonomin i själva verket förändrats radikalt över världen, och startade år 1979, när Margaret Thatcher blev vald till Englands premiärminister och Ronald Reagan blev vald till president här i USA … sa sig vilja försvara kapitalet.

Reagan - Bushs administration förstorade skulden fyra gånger under sina 12 år, genom att minska skatterna för den översta gruppen genom att kraftigt öka skatterna för arbetare.

De ökade den stort genom att ha Alan Greenspan till att skapa Greenspan Kommissionen och såg till så att myten om att socialförsäkringen måste betalas med förskottsbespa-ringar, så amerikanska arbetare egentligen taxerades 11% mellan sig själva och anställda för att betala socialförsäkring och denna väldiga ökning i skatt för socialförsäkringen användes till utlåning för amerikanska regeringen till att förse sig med nog pengar att minska skatter för de rika och det var Greenspans ploy.

Han belönades med att bli chef över Federal Reserve för sitt verkliga hat mot arbetare och hans längtan efter att minska levnadsstandarden för att öka vinsterna för kapitalet.

När jag var på Wall Street, inhyrdes Greenspan där som del av en studie jag gjorde öm att balansera oljeindustrins betalningar. Och min boss, John Deaver kom till mitt kontor och sa att han verkligen oroade sig för

Greenspan som att bli del av denna rapport, då han var känd som en oviktig politiker som alltid gav …sina klienter vad de ville istället för något reellt.

Så han (JD) gav mig Greenspans siffror om värdeminskning i producerande raffinerade tillgångar i Europa och bad mig finna ut var felet låg? Han sa han inte kunde tro att Greenspan själv skulle göra detta av falska siffror och det tog mig ungefär en vecka att räkna ut var felet i siffrorna kom från och det var för att Greenspan helt enkelt plockat upp värdeminskningstalen relativt avkastningen för Förenta Staterna och projicerade dom på Europa.

Så jag gick över och talade med hans assistant Lucille Woo och hon sa, “allt är underförstått” och då jag konfronterade henne med det sa hon,“Ja det är vad vi gjorde”! Och så, Greenspan blev verkligen ‘övertygad om studien’ och vi möttes… John Deaver, David Rockefeller och jag själv,och jag fick veta att Greenspan var en sådan liten bastard, att om de sparkat honom, skulle han hysa agg mot Chase Manhattan i åratal.

Och de sa att jag var killen som ger honom nyheten att vi inte kunnat utnyttja hans (skratt) statistik över detta, och på den tiden var jag en 25 årig ekonom och han kände mig knappt alls, så jag var killen som… därefter blev känd som ‘mannen som hade sparkat Alan Greenspan’.


övers Ingrid Ternert