lördag, juni 16, 2012

Voltaire Network Damaskus Syrien 11 Juni 2012



För ett bra tag sedan runt den 15 juni, väntade syrierna att se sina statsägda TVstationer utbytta med TV program som CIA hade skapat.


Studiotillverkade bilder visar massakrer som skyllts på den syriska Regeringen, människor som demonstrerar, ministrar och generaler som tar avsked från sina ställningar, president Al-Assad som flyr, rebeller som samlas i de stora statskärnorna, och en ny regering installerar sig själv i president-palatset.

Denna desinformationsoperation, direkt organiserad från Washington av Ben Rhodes, USAs vice nationella säkerhetsrådgivare för strategisk kommunikation, ämnat åt att demoralisera den syriska för att bana väg för en kupp.

NATO, missnöjt över Rysslands och Kinas dubbla veto, som därmed lyckas segra över Syrien utan att illegalt attackera landet. Vilken dom som man än utformat vad gäller de aktuella händelserna i Syrien, kommer en statskupp att få slut på allt hopp om någon demokratisering.

Arab League har officiellt bett satellitkanalerna Arabsat och Nilesat att stoppa utsändning av syriska media, vare sig offentlig eller privat (Syrisk TV, Al-Ekbariya, Ad-Dounia, Cham TV etc) Något sådant existerar redan eftersom

ArabFörbundet lyckats censurera Libyens TV för att hindra ledarna för Jamahiriya att kommunicera med sitt folk. Det finns inget Hertz nätverk i Syrien, där TV bara fungerar med satelliter. Satsningen kommer emellertid inte att lämna TVskärmarna svarta.

I själva har förra veckan flera internationella möten organiserats för att koordinera desinformations- kampanjen. De första två var tekniska möten, som hölls i Doha (Khatar); den tredje var ett politiskt möte och ägt rum i Riyad (Saudi Arabien).

Det första mötet som samlade PSYOP tjänstemän, inbäddade i Al-Arabiyas satellit TV kanaler samt Al-Jazeera, BBC, CNN, Fox, France 24, Future TV och MTV. Det är känt att sedan 1998, har man inbäddat folk tillhörande USA-Arméns Psykologiska OperationsEnhet (PSYOP) i CNN. Sedan dess har NATO också utvidgat denna praxis för annan strategisk media.

Den förfabricerade falska informationen på basis av ett manus upplagt som en “historie-berättelse” också av Ben Rhodes team vid Vita Huset. En procedur av växelverkande validering installerades, med varenda media citerande andra medias lögner för att göra detta trovärdigt för TV tittarna.

Deltagarna beslutade inte enbart rekvirera CIAs TVkanaler för Syrien och Libanon (Barada, Future TV, MTV, Orient News, Syria Chaab, Syria Alghad) utan också omkring 40 religiösa Wahhabi TV kanaler för att uppmana till konfessionella massaker under uppmaning av “Kristna till Beirut, Alawiter till grus!”

Detta andra möte hölls för ingenjörer och tekniker till att fabricera påhittade bilder, mixa en del i en utomhusstudio, den andra delen med datorgenererade bilder. Under de gångna veckorna hade studios i SaudiArabien satts upp för att bygga repliker av de två president-palatsen i Syrien och de stora torgen i Damaskus, Aleppo och Homs. Studier av denna typ existerar redan i Doha (Khatar), men de räcker inte.

Det tredje mötet höll general James B. Smith, USAambassadör, en representant för UK, prins Bandar Bin Sultan (som förre US presidenten George Bush kallat sin adopterade son, så USAs press kallade honom “Bandar Bush”). På detta möte koordinerade man medias aktioner med dessa som den 'Fria Syriska Armén', i vilken prins Bandars legoknektar spelar en avgörande roll.

Operationen hade planerats under flera månader, men USAs Nationella SäkerhetsRåd beslutade att snabba på aktionen efter att den ryske presidenten Vladimir Putin påpekat för Vita Huset, att han med alla medel skulle sätta sig emot, även med våld, varje illegal militär NATO intervention i Syrien.

Operationen har dubbel avsikt: det första är att sprida falsk information, det andra syftar till att censurera alla möjliga svar.

Hindrandet av TVsatelliter för militärt bruk är inte nytt. Under press från Israel har USA och EU blockerat libanesiska, palestinska, irakiska, libyska och iranska TV kanaler, den ena efter den andra. I vilket fall blev inga andra satellitkanaler från andra delar av världen censurerade.

Utsändningen av falska nyheter är heller inget nytt, men fyra signifikanta steg har tagits under det sista decenniet i propagandakonsten.

1994, en popmusik-station kallad “Free Radio of the Thousand Hills” (RTML) gav signalen till folkmord i Rwanda med uppropet, “Döda kackerlackerna!”

2001, NATO utnyttjade media för att införa en översättning av 9/11 attackerna och rättfärdiga sin egen aggression mot Afghanistan och Irak. Redan vid den tiden var det Ben Rhodes som Bush administrationen hade utnämnt att kontakta Kean/Hamilton Kommissionens rapport om attackerna.

• 2002 utnyttjade CIA fem TV kanaler (Televen, Globovision, ValeTV och CMT) för att Venezuela tor offentliggöra att fantom demonstranter hade fångat den valda presidenten, Hugo Chávez, och tvingat honom att avgå. I själva verket var han offer för en militärkupp d’etat.

• 2011, Frankrikes kanal 24 tjänade som informationsministerium för Libyens CNT, enligt ett undertecknat kontrakt. Under slaget om Tripoli producerade NATO falska studiofilmer, överförde dem sedan via Al-Jazeera och Al-Arabiya, och visade fantombilder på libyska rebeller på huvudstadens centrala torg.

Medan de i själva verket fortfarande var långt borta
. Som en konsekvens av detta övertalades invånarna i Tripoli att kriget var förlorat och gav upp allt motstånd.

Nu för tiden stöder media inte bara krig, dom producerar det själva.
Denna procedur våldför sig på Internationell Lags principer, först av allt Artikel 19 i Deklarationen om de Mänskliga Rättigheterna i förhållande till det faktum, att få och ta del av information och idéer genom varje media och utan någon hänsyn till gränser.” Framför allt skadar denna Förenta Nationernas General- Församlings Resolution, som antogs efter slutet av Andra VärldsKriget, i avsikt att hindra ytterligare krig.

Resolutions 110, 381 och 819 kom med förbud att “sätta hinder i vägen för fritt utbyte av information och idéer” (som att skära av syriska TV kanaler) och “all propaganda provocerad eller uppmuntrad till hot mot freden, bryta mot freden och alla akter av aggression”. I lagen är krigspropaganda ett brott mot freden, det värsta av alla brott, eftersom det banar väg för krigsbrott och folkmord.



av Thierry Meyssan

Källa- Komsomolskaïa Pravda

Etiketter: